Categories
Harta Pusaka

Boleh Ke Kita Tak Ikut Hukum Faraidh Semasa Pembahagian Harta?

Selalu kita dengar ada yang bahagi harta pusaka secara sama rata atau ada yang ikut pesanan arwah sebelum arwah meninggal sekaligus membelakangkan hukum yang ditetapkan Allah yakni hukum faraidh. Persoalannya sekarang adalah bolehkah kita membelakangkan hukum faraidh ini nak-nak lagi bila ianya melibatkan pembahagian harta pusaka. Jom kita dengar penjelasan daripada Daie Ilmu Faraidh Ustaz Mohd Khusairi Saleh.

Categories
Harta Pusaka

5 Sebab Kenapa Aku Yang Kena Jelaskan Hutang Dia

Kenapa aku yang kena jelaskan hutang dia pulak? Perkara-perkara macam ni selalu dipandang remeh oleh kebanyakan waris sampaikan ada yang cakap;

“Eh! Hutang arwah ayah hutang dia lah. Pehal abang pulak nak kena setel! Aku mana ada duit. Orang tua tu pun, mana ada tinggal duit dekat aku.”

“Korang datang rumah aku ni nak buat ape? Tuntut hutang arwah? Pergi mintak sendiri la! Tu kubur dia depan tu. Mintak dengan aku buat ape?”

Don’t be selfish guys! Sebagai manusia dan pewaris korang perlu pentingkan nasib arwah mak ayah korang yang meninggal sewaktu dirinya masih berhutang. Maka, harta-harta yang ditinggalkan oleh mereka untuk korang, silalah guna untuk lunas hutang-hutang arwah terlebih dahulu. Kita yang masih punya kudrat dan paling penting masih hidup ni ada masa lagi untuk berusaha kumpul harta. Janganlah tamak sampaikan roh arwah terseksa di alam barzakh kerana hutangnya yang belum langsai!

Rasulullah pernah menegaskan dalam hadis Baginda yang membawa maksud;

“Jiwa seorang Mukmin itu disangkutkan dengan hutangnya, sehingga hutangnya itu dilunaskan.”

Riwayat Hajar dan At-Tirmizi

Selagi mana hutang si mati tak dijelaskan sama ada menggunakan harta yang ditinggalkan si mati tadi, maka selagi itulah rohnya terseksa di alam barzakh.

Hutang Terbahagi Kepada Dua Bentuk

1. Hutang dengan Allah SWT

Hutang dengan Allah SWT ini termasuklah;

i) Zakat

Sebagai contoh, ayah korang ada akaun ASB. Memang setiap bulan dia akan peruntukkan sejumlah wang daripada keuntungan bisnes dia untuk disimpan dalam akaun ASB. Banyak kali jugaklah ayah korang dapat dividen. Tup-tup suatu hari ayah korang meninggal. Mak korang pun terbuka cerita;

“Ayah korang dulu banyak kali dapat dividen ASB tapi tak pernah sekali pun mak tengok dia berzakat.”

Kenapa aku yang kena bayar hutang dia pulak?

So sebagai anak apa yang korang perlu buat? You have to do something. You cannot simply ignore the fact that ayah tak pernah keluarkan zakat. What you must do is kumpul semua wang simpanan perniagaan arwah ayah korang tadi, lepas tu bolehlah korang sepakat adik-beradik untuk keluarkan 2.5% sebagai zakat yang wajib daripada wang tersebut. Actually zakat ni korang boleh je serahkan pada mana-mana pejabat zakat atau boleh agih terus kepada golongan asnaf yang layak terima wang zakat tersebut.

ii) Haji

Okay benda ni memang ada terjadi. One of my friend pernah share this story. Arwah ayah dia belum tunaikan haji sedangkan dalam akaun Tabung Haji dia dah cukup pun untuk dia pergi menunaikan haji. Malah, ayah dia juga dah beberapa kali dapat panggilan untuk kerjakan haji namun ayah dia mintak tangguh sebab ada beberapa perkara penting yang nak kena selesaikan terlebih dahulu.

Kenapa aku yang kena bayar hutang dia pulak?

Selang beberapa minggu kemudian ayah dia terkena serangan jantung dan terus meninggal. Maka, di sini selaku waris korang wajib sepakat keluarkan badal haji sebanyak RM2,500 (kebiasaannya) dan serahkan pada Tabung Haji ataupun mereka yang mampu untuk kerjakan badal haji untuk arwah ayah ini tadi. The best way korang hantar wakil dalam kalangan waris-waris atau korang sendiri pergi. Ataupun boleh jugak upah seseorang khas untuk laksanakan badal haji untuk arwah ayah.

iii) Kifarah

Don’t forget to ask your parents either one of them pernah lakukan apa-apa kesilapan yang dendanya berbentuk kifarah (sama ada diwajibkan berpuasa dua bulan berturut-turut atau wajib beri makan 60 orang miskin), dan kifarahnya belum ditunaikan. Tanyalah pada adik-beradik atau sesiapa yang berkenaan, waktu hidup arwah ayah ada tak nyatakan apa-apa nazar.

Sebagai contoh;

“Abang Long, kalau saya berjaya dengan projek ni saya akan bawa Abang Long tunaikan umrah dengan saya hujung tahun ni di tanah suci. InsyaAllah! Abang Long tolong doakan saya ye”

Ternyata projek tu berjaya, tapi tak sempat nak tunaikan nazar ayah terlibat dalam kemalangan dan meninggal dunia. Maka, selaku waris , kita wajib tunaikan apa yang pernah dinazarkan oleh arwah ayah dengan guna peruntukan wang ataupun harta yang arwah ayah ni tinggalkan tadi. Antara contoh lain;

“Kalau mak dapat tanah dekat Jeram tu, suku ekar mak nak bagi pada mak su kau.”

Tanah dekat Jeram berjaya dapat, namun nyawa mak tak panjang, mak meninggal. Maka, selaku waris korang perlu tunaikan nazar tersebut sekiranya mak korang tak sempat nak tunai nazar yang dia buat.

iv) Fidyah

TF pernah terbaca satu kisah yang ayahnya tak pernah berpuasa. Memula macam payah nak caya. Orang islam kot. Takkan tak puasa. Tapi dalam kisah tu dia sangat kesal bila tahu yang ayah dia tak pernah puasa. Perkara tu disahkan oleh isteri arwah mengatakan arwah tak pernah berpuasa. Bukan sebab dia sakit atau memang tak digalakkan oleh doktor untuk berpuasa, tapi arwah memang sengaja malas puasa! Jangan terkejut, memang ada orang islam macam tu. Wahai manusiaaaaa…..sedangkan Rasulullah berpuasa, kenapa tak kita? Fahaman apakah yang anda pegang ni?

Kenapa aku yang kena bayar hutang dia pulak?

Lepas dah buat kiraan fidyah semua, fidyah arwah ayahnya lebih kurang RM35,000.00! Banyak siot! Waktu tu dia terkejut giler dengar jumlah tersebut.

What should I do? Serius saya buntu.

Maka seorang ustaz ni kata,

“Macam ni kalau arwah ayah ada tinggalkan wang atau harta, maka awak wajib bayar fidyahnya dengan menggunakan wang atau harta yang ditinggalkannya tu. Ustaz nak tanya ni, ada arwah ayah tinggalkan harta?”

Long pause….no answer. Tengok ye… Bukan senang sebenarnya untuk bantu bayar hutang arwah. Bila arwah ada tinggalkan harta, lain cerita. Bila tak tinggalkan harta pulak lain sinetron dia. Maka, timbulnya persoalan di sini, adakah waris-waris arwah faham atau tak macam mana nak urus harta pusaka arwah??

2. Hutang Kepada Manusia

Hutang dengan manusia ni lain pulak cerita dan bentuknya. Ia mungkin melibatkan jual beli, pinjam barang, pinjam duit, janji nak bagi tu ini, sewa, upah, komisen aiiii macam-macam lagilah! Kebiasaannya, sebelum jenazah dibawa dikebumikan , wakil waris akan berkata,

“Saya selaku wakil waris berharap agar tuan atau puan dapat memaafkan segala kesalahan arwah semasa beliau masih hidup. Mintak dihalal makan minumnya. Dan jika arwah ada berhutang dengan tuan puan , diharap dapatlah datang berjumpa dengan saya. InsyaAllah, kami waris-waris akan berusaha untuk bayar segala hutang-hutang arwah.”

Sebenarnya senang je nak setel hutang selagi ada hitam putih (bertulis). Malah, ia ditegaskan dalam Al-Quran;

“Apabila kamu berhutang, maka hendaklah kamu tuliskan (perkara jumlah, di mana, bila, saksi dan sebagainya).”

Surah Al-Baqarah, ayat 282

Tapi bila fikir-fikir balik, berapa ramai je yang concern pasal benda-benda gini. Kebanyakannya ambil mudah je. Maka timbulnya masalah bila nak setelkan hutang yang tak ada hitam putih (tak bertulis). Kita yang sebagai waris ni dah tersepit. Dahlah nak tolong membayarnya pun payah, kalau tak dibayar nanti susah pulak! Aduiiiiihhhh. Serabutlah!

In this case, Islam benarkan kita minta pihak pemiutang (orang yang memberi hutang) bersumpah dengan nama Allah SWT. Ia boleh dilakukan secara berperingkat. Sebagai contoh;

“Wallahi! Sesungguhnya ayah kamu ada berhutang dengan saya sebanyak RM5,000.00.”

Kita pulak sebagai waris kalau dengar pengakuan sumpah rasa macam tak puas hati je kan, so kita boleh mintak dia bersumpah dengan lebih tegas! Contohnya;

“Wallahi, Wabillahi, Watallahi! Sesungguhnya ayah kamu ada berhutang dengan saya sebanyak RM5,000.00.”

Kalau masih tak puas hati lagi , maka boleh buat penegasan sampailah kedua-dua pihak betul-betul puas hati.

Yelahhh….sebagai waris, bukannya senang beb nak lunaskan hutang arwah ni tadi walaupun arwah ada tinggalkan fulusss. Why??? Sebabnya dahlah tak ada bukti hitam putih yang mengatakan arwah ayah ada hutang dengan orang tu. Karang kot main belasah je bagi duit tak ke rugi. Orang sekarang ni pengakuan sumpah pun dia boleh buat main.

Dalam masa sama, dah jadi beban pulak kepada pemiutang untuk cari atau tunjukkan apa-apa bukti yang mensabitkan arwah masih berhutang dengannya. Maka nampak tak dekat sini betullah seperti apa yang disarankan dalam Al-Quran. Kalau kita nak berhutang atau beri hutang mestilah didokumenkan, ada hitam putih. Ia bukan saja memudahkan kita, bahkan memudahkan waris-waris nak uruskan segala hutang- piutang kita bila mana kita dah meninggal nanti.

Kesimpulannya…

  • Sekiranya berhutang, tulislah hitam putih sebab ia sangat-sangat dituntut dalam islam.
  • Bila berhutang, berusahalah untuk langsaikannya semasa masih hidup. Cari jalan untuk lunaskan hutang-hutang tersebut sama ada sebelum atau selepas meninggal dunia supaya waris-waris tak terbeban dengan hutang-hutang kita.
Categories
Harta Pusaka

5 Kesalahan Yang Dibuat Semasa Pembahagian Harta

5 kesalahan lazim yang dibuat semasa melakukan pembahagian harta pusaka antaranya i) Sering melewatkan pembahagian harta, ii) Waris tak nak masuk campur, iii) Tak buat hitam putih, iv) Gunakan ayat yang salah bila buat pembahagian harta dan yang ke v) Tak membuat perancangan semasa masih hidup.

#1 Sering Melewatkan Pembahagian Harta

“Kak Jemah, Abang Jo, Jenab rasa kita perlu bincang soal pembahagian harta arwah ayah malam ni jugak. What say you?”

– Jenab tiba-tiba bersuara setelah setel pengebumian arwah ayahnya siang tadi.

“Eh kau ni! Kubur arwah ayah masih merah lagi kau dah sibuk bercakap soal harta. Nampak tamak sangat ni. Agak-agaklah Jenab. Kau tak kesian ke tengok mak. Nak telan chi ke te aun pun tak lalu tu ha.”

Ini merupakan kesalahan pertama yang sering dilakukan oleh masyarakat islam iaitu melewat-lewatkan soal pembahagian harta pusaka atas alasan menghormati si mati. Dan ayat klise yang selalu digunakan adalah kubur masih merah. Masyarakat selalunya beranggapan bahawa tak wajar bahagi harta pusaka terlalu awal kononnya “kubur masih merah”. Macam contoh dekat atas ni, bila ada waris yang saran supaya pembahagian dan penyelesaian harta dibuat segera, maka mereka dicop sebagai gila harta, tak ada adab, tak hormat si mati, tak ada sensitiviti dan banyak lagilah tak nya!

Walhal, isu kubur masih merah ke apa ke adalah tanggapan yang salah sama sekali dan bertentangan dengan syarak! Why??? Sebab isu pembahagian harta pusakalah yang perlu disegerakan supaya hak-hak pewaris dapat ditentukan. Dan seeloknya lebih afdhal pada malam selepas pengebumian tu jugak dibacakan terus khutbah faraidh.

#2 Waris Tak Nak Masuk Campur

“Aku malas lah nak masuk campur. Nanti karang adik beradik aku cakap aku tamak harta.”

-Kata Jemah suatu hari sewaktu mengunyah popcorn sambil menonton rancangan favouritenya Teletubbies.

Haaa….ini juga menjadi salah satu punca yang menyumbang kepada masalah pembahagian harta pusaka yang tak setel-setel! Disebabkan ada jugak jenis waris yang tak nak ambil kisah atau masuk campur bila dirinya turut sama terjebak dalam pembahagian harta pusaka. Kononnya takut dilabel sebagai gila harta.

Oiii!!! Agak-agaklah, jangan disebabkan takut kena cop tu ini, maka penyudahnya semua pakat berdiam diri. Memasing bajet ada yang akan tampil untuk memulakan dan selesai masalah tersebut. Kebiasaannya anak sulunglah yang akan jadi head pada perbincangan yang bakal berlaku. Dah bila anak sulung pun pakat membisu malas nak masuk campur jugak maka itulah yang jadi sampai bertahun-tahun lamanya nak setel isu pembahagian harta pusaka! Masing-masing ambil mudah dan tak kisah.

#3 Tak Buat Hitam Putih

Tak buat hitam putih dan tak bagi tahu apa-apa pun pada waris! Dari segi islam perkara tersebut sah tapi dari sudut perundangan sekiranya berlaku pertikaian, korang fikir macam mana mahkamah nak putuskan jika pembahagian harta dibuat dengan mulut saja tanpa dokumen serta saksi??

#4 Guna Ayat Yang Salah

“Bila mak mati nanti, rumah ni mak nak serahkan pada Jemah dan Jenab. Tanah mak pulak mak nak serahkan pada Abang Jo untuk dia urus.”

– Kata mak sewaktu dinner di Pavillion

Yang nak di highlight dekat sini adalah perkataan “Bila mak mati”. Apabila mak bapak anda menggunakan ayat sebegini, ia jatuh sebagai wasiat. Dari segi rukun, wasiat tak sah sekiranya diberikan kepada waris fardhu yang menerima faraidh. Kecuali semua waris bersetuju atas pembahagian tersebut setelah maknya tu meninggal.

Semasa mak masih hidup semua bersetuju. So tak ada masalah. Tapi bila mak dah meninggal alih-alih daripada yang bersetuju tadi ada pulak yang tak setuju tiba-tiba. Maka wasiat tadi tidak sah! Makanya, jika ada anak yang tak nak ikut wasiat arwah mak dia ni tadi, janganlah pulak disalahkan beliau sebab cara pembahagian harta yang dibuat oleh arwah ini tadi semasa hidup dah sah-sah tak sah dari awal.

#5 Tak Membuat Perancangan Semasa Hidup

Majoriti masyarakat islam gagal membuat perancangan harta semasa masih hidup. Hal ini dibuktikan menerusi kajian yang dijalankan oleh Rusanadewi dan Inayah (2015) berkaitan tentang Masalah Kegagalan dan Kelewatan Pengagihan Harta Pusaka di Malaysia. Rata-rata meletakkan sepenuhnya pembahagian harta pusaka pada faraidh.

Untuk makluman semua, Islam sendiri ada kaedah pembahagian harta semasa masih hidup contohnya macam hibah, wasiat dan wakaf. So cara terbaik adalah buatlah perancangan harta secara menyeluruh sewaktu masih hidup yang mana sebahagiannya dirancang sewaktu anda masih bernyawa, dan selebihnya ditinggalkan untuk pembahagian faraidh setelah anda dah tak bernyawa. Wallahualam.

Categories
Harta Pusaka

7 Perkara Isteri Wajib Tahu Selepas Suami Meninggal

7 perkara tersebut adalah harta sepencarian, kos pengebumian, majlis tahlil, hutang arwah, waris-waris yang akan tampil untuk menuntut hak, harta alih dan harta tak alih, dan cara menguruskan harta yang terbahagi kepada tiga (3) iaitu melalui amanah raya, JKPTG dan mahkamah. 7 perkara tersebut adalah perkara wajib yang anda perlu tahu sekiranya suami anda meninggal dunia.

Kenapa perkara-perkara ini perlu diberi perhatian oleh para isteri luar sana? Walaupun isu nampak remeh tapi tak semua tahu apa perlu di buat sekiranya berdepan situasi yang mana hari ni laki korang masih hidup, tetiba esok lusa dah meninggal. Rentetan daripada isu-isu yang pernah timbul sebelum ini seperti perbalahan dan perpecahan ahli keluarga yang membawa kepada perkara tak sepatutnya, ibu bapa hilang rumah sebab hak milik dah pindah ke anak, juga kes isteri dipaksa keluar dari rumah oleh family mertua walaupun rumah tu adalah hasil pembelian menerusi harta sepencarian si isteri dan suami dan macam-macam lagilah!

7 perkara isteri wajib tahu selepas suami meninggal dunia

Percayalah! Tak pernah tak timbul konflik bila melibatkan isu berkenaan pembahagian harta pusaka milik arwah kepada waris-waris. Maka, untuk mengelakkan daripada wujudnya isu-isu yang tak best dan bagi mempersiapkan diri kita untuk berhadapan dengan hari tersebut maka The Fulus menyeru kaum-kaum isteri luar sana supaya cakna berkenaan perkara-perkara yang akan dibahaskan sebentar lagi. InsyaAllah konflik-konflik yang bakal timbul selepas kematian suami anda dapat anda tangani dengan bijak mengikut garis panduan yang ditetapkan dalam Islam.

#1 Harta Sepencarian

Cuba fahamkan betul-betul apa yang dimaksudkan dengan harta sepencarian. Di sini harta sepencarian membawa maksud harta yang diperolehi bersama oleh suami dan isteri semasa perkahwinan mereka berkuatkuasa mengikut syarat-syarat yang ditentukan syarak.

This image has an empty alt attribute; its file name is boat-house-192990_640.jpg

Ianya adalah harta yang diperolehi pasangan sepanjang tempoh perkahwinan iaitu melibatkan harta alih seperti wang tunai dan harta tak alih seperti rumah dan tanah. Walaupun harta tersebut dibeli menggunakan duit gajinya sendiri tanpa melibatkan pasangan.

Harta sepencarian ni tak automatik macam hukum faraidh tapi sebarang tuntutan berkenaan harta sepencarian mesti dibuat di Mahkamah Syariah. Kadar maksima adalah 50% dari harta pasangan. Maka harta sepencarian ini yang layak membuat tuntutan adalah isteri atau suami. Namun terdapat juga kes tuntutan dibuat oleh anak-anak si mati dan ia diterima di mahkamah.

#2 Kos Pengebumian

Boleh dikatakan sekarang kos pengebumian tak lari dari RM2000-RM3000. Kalau di belah-belah KL ada sehingga mencecah RM4000-RM5000. Isunya di sini, bagaimana anda nak tanggung segala kos pengebumian arwah suami anda, sekiranya ditakdirkan Allah S.W.T mereka meninggal esok lusa?

7 perkara isteri wajib tahu selepas suami meninggal dunia

Kalau isteri yang bekerjaya rasanya tak ada masalah sangat kot. Tapi tengok jugak berapa gaji korang. Mana nak uruskan kos pengebumian arwah suami lagi, nak tanggung anak lepas suami meninggal lagi? Kalau dulu ada dua sumber income lega sikit. Tapi sekarang nak kena sustain seorang diri! Kalau monthly income korang tinggi no hal. Tapi macam mana pulak kalau yang bergaji rendah atau pun isteri-isteri yang tak ada gaji terus ni, apa citer? Tetiba memasing dah menggelisah! Sabar…jom TF tunjukkan caranya.

Sekiranya isteri-isteri tidak memiliki fulus on da spot untuk menguruskan pengebumian arwah suami tadi, isteri-isteri ini boleh menggunakan duit arwah untuk melunaskan bayaran bagi perkara-perkara wajib semasa menguruskan jenazah yang mana kos terlibat adalah seperti pembelian kain kafan, mandi jenazah dan apa-apa jua perkara yang Allah S.W.T wajibkan boleh guna duit arwah.

#3 Majlis Tahlil

Banyak perbahasan mengenai boleh atau tak mengadakan majlis tahlil arwah. Bagi TF ia terpulang kepada individu itu sendiri. Sekiranya mampu buatlah. Tak ada masalah. Tapi sekiranya tak mampu, lepas tu sibuk jugak nak buat majlis tahlil padahal banyak lagi perkara berkenaan arwah yang perlu diselesaikan dengan segera contohnya hutang arwah, wasiat dan sebagainya…haaaa part ni tak berapa best! Padahal perkara-perkara tadi merupakan perkara wajib yang harus diutamakan terlebih dahulu berbanding majlis tahlil. Kalau bab kos pengebumian tadi, isteri-isteri dibenarkan guna duit arwah tapi hati-hati ye, untuk majlis tahlil arwah isteri-isteri tidak dibenarkan memakai duit arwah untuk tempahan catering dan sebagainya. Sendiri order sendiri bayar!

This image has an empty alt attribute; its file name is affair-1238434_1280-1-1024x682.jpg

Semasa zaman Rasulullah  dulu, beliau pernah meminta para sahabat menyediakan makanan untuk ahli keluarga Jaafar Bin Abi Talib yang syahid di medan Mu’tah. Ini kerana Rasulullah tahu bahawa ahli keluarga Jaafar mesti sedih sebab hilang ketua keluarga dan sedang sibuk urus tuntutan si mati (pusaka). Justeru Rasulullah  serta para sahabat berbuat demikian untuk mengurangkan kesedihan yang ditanggung, serta tidak mahu menyusahkan keluarga Jaafar.

.

Dahulu kala, zaman Nabi Muhammad ﷺ dan sahabat, orang yang hidup akan memberi makan kepada ahli keluarga si mati. Tapi bila melihat situasi sekarang dah terbalik pulak. Keluarga arwah atau si mati pulak yang kena beri makan kepada orang yang hidup.Sumber : Pembahagian Harta Pusaka Dan Kepentingan Wasiat oleh Ustaz Ghazali Ibrahim (mukasurat: 161-163)

Memandangkan dalam Islam sendiri tidak mewajibkan anjur majlis tahlil arwah maka isteri-isteri tak boleh sewenang-wenangnya ambil fulus arwah kemudian guna untuk bayar Jenab Catering. Sup sirip ikan yu, siput sedut masak blackpepper, aiskrim goyang ke, pepandai order pepandai lah bayar. Ataupun kalau dah terorder, tak boleh nak cancel lepas dah terbaca post ni, nak pakai fulus arwah tak boleh, sendiri punya fulus pulak yilek, maka isteri-isteri mithali ini tadi bolehlah menggunakan fulus orang ramai sedekahkan semasa majlis pengebumian tadi. Namun seperkara yang TF nak nasihatkan, sebenarnya islam itu mudah, jangan kita pulak yang buat ia jadi payah!

#4 Hutang Arwah

Mesti ramai yang pernah dengar isu suami mati tinggalkan hutang pada isteri. Tapi amat jarang kita dengar isu suami mati tinggalkan madu untuk isteri. Ke sebenarnya dua-dua isu ni sama naik? Wallahualam.

Sebenarnya isu hutang ni merupakan isu yang sangat sensitif. Siapa je yang tak berhutang betul tak? Rata-rata ramai antara kita yang berhutang. TF sendiri pun ada hutang. Tapi macam mana nak uruskan hutang dengan bijak tu yang payah. Ramai dalam kalangan kita rasa suatu hari nanti mereka mampu bayar balik pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kad kredit dan jua pinjaman yang mereka buatlah! 

7 perkara isteri wajib tahu selepas susmi meninggal dunia

Tapi cuba think out of the box? What if tak ada dah suatu hari tu? Lepas tu apa yang jadi pada hutang-hutang korang. Sian oi kalau ada anak bini, lepas tu yang korang tinggalkan pada mereka adalah hutang! Untuk isteri-isteri luar sana, isu ini sangat penting dan penting okay untuk korang tahu apa dan berapa hutang suami korang supaya satu hari nanti elok-elok tidur atas tilam empuk coway, tetiba terpaksa tidur bawah jambatan!

This image has an empty alt attribute; its file name is credit-squeeze-522549_1280-1-1024x781.jpg

Kita perlu bersiap siaga berdepan kematian. Selalunya bila kurang kefahaman atau wujud sikap suka mengelak berdepan perkara sebegini adalah punca utama ada antara kita yang terpaksa berurusan dengan pemiutang (institusi kewangan) arwah suami. Untuk para suami soleh luar sana pulak, korang pun mesti tak nak tinggalkan anak bini korang dalam keadaan dibelenggu hutang korang betul tak?

“Jiwa orang mukmin akan tergantung dengan hutangnya sehinggalah dia menjelaskan hutangnya.”Hadis riwayat at-Tirmidzi

Walaupun waris-waris arwah boleh tampil untuk bantu selesaikan hutang, tapi kena ingat berapa ramai je waris yang sanggup nak tolong. Cuba tanya diri korang sendiri, kalau ada waris korang yang meninggal, lepas tu ada hutang pulak yang perlu dilunaskan, berapa percent korang sanggup bantu untuk setel hutang arwah tadi sedangkan hutang sendiri pun keliling pinggang?

Sewaktu zaman Nabi lagi hutang adalah perkara pertama yang Nabi Muhammad ﷺ akan tanya lalu menunjukkan betapa pentingnya penyelesaian hutang! Untuk isteri-isteri luar sana, jangan gusar, sekiranya suami pergi dulu dari anda, anda boleh menggunakan fulus arwah suami untuk menyelesaikan hutang arwah suami tadi sekiranya waris enggan membantu selesaikan hutang arwah. Ataupun sewaktu suami masih hidup pujuklah suami sediakan satu pelan takaful untuk korang. Bagi yang blur apa tu takaful cerita dia macam ni. Takaful terbahagi kepada 2 akaun utama; i) perlindungan, ii) simpanan.

This image has an empty alt attribute; its file name is Group-Term-Family-Takaful-1024x901-1.jpg

Perlindungan datang dari Tabarru’ iaitu derma atau sumbangan yang mana takaful merupakan satu bentuk perancangan harta. Takaful boleh dicadangkan untuk bayar hutang, tebus hak waris dan sebagainya. Ia mampu ringankan beban waris seperti isteri dan anak-anak selepas suami meninggal dunia. Malah Akta Kewangan Islam (IFSA) telah meluluskan hibah takaful pada tahun 2013.

Maksud yang TF cuba sampaikan pada isteri-isteri luar sana, sebelum suami tercinta pergi bertemu sang pencipta, sebaik-baiknya berbincanglah dengan suami untuk sediakan pelan hibah bagi kelangsungan hidup anda dan anak-anak selepas ketiadaan beliau. Sekiranya suami mati meninggalkan hutang kurang-kurang duit hibah tersebut boleh digunakan untuk melangsaikan apa yang tak langsai. Malah, hibah juga mampu menyelesaikan masalah perebutan harta. Wallahualam.

Boleh klik medicalcardonline.my untuk dapatkan pelan hibah serendah RM50 sebulan!

#5 Waris-Waris Yang Akan Tuntut Hak

Selain isteri dan anak-anak, mak ayah suami, datuk nenek dan segala suku sakat atas bawah arwah suami merupakan waris yang berhak ke atas harta suami anda ( bergantung pada situasi ).

This image has an empty alt attribute; its file name is old-woman-1454244_1280-1024x682.jpg

#6 Harta Alih & Harta Tak Alih

Harta alih dan harta tak alih ini termasuk dalam kategori harta pusaka.

  • Harta Tak Alih melibatkan rumah dan tanah
  • Harta Alih adalah selain rumah dan tanah. Ia termasuklah fulus (duit), kenderaan, ternakan, barang kemas, pakaian, pinggan mangkuk, sewaan, hasil tanah, tanaman dan sebagainya.
This image has an empty alt attribute; its file name is cow-519246_1280-1-1024x718.jpg

#7 Prosedur Permohonan Harta Pusaka

This image has an empty alt attribute; its file name is AmanahrayaHQ-1-1024x334.png
  • Amanah Raya Berhad : Sekiranya suami anda meninggal, harta yang arwah ada hanyalah fulus semata (wang), maka anda perlu merujuk perkara ini ke amanah raya sekiranya anda ingin buat sebarang tuntutan berkenaan harta arwah. Caj bermula dari 1% hingga 5% untuk kos pengurusan.
    ( Harta Alih sahaja bernilai kurang 600 ribu )
  • JKPTG ( Pejabat Pusaka Kecil ) : Sekiranya arwah suami mempunyai aset seperti rumah, tanah dan sebagainya, tuntutan harta boleh dibuat menerusi JKPTG ini tadi.
    ( Harta Tak Alih sahaja atau Harta Tak Alih campur Harta Alih bernilai kurang RM 2 juta )
  • Mahkamah Tinggi Sivil : Tuntutan harta pusaka boleh dibuat terus ke Mahkamah Tinggi Sivil terutamanya apabila arwah suami meninggalkan wasiat.
    ( Harta Tak Alih sahaja atau Harta Tak Alih campur Harta Alih bernilai 2 juta dan ke atas atau Harta Alih sahaja bernilai 600 ribu ke atas )
  • Mahkamah Syariah : Permohonan Sijil Faraidh ( sesetengah institusi kewangan menerima sijil faraidh untuk proses pengeluaran duit tanpa perlu perintah pusaka )
Categories
Harta Pusaka

5 Perkara Tentang Duit Arwah Yang Anda Kena Tahu.

Berikut merupakan 5 perkara tentang duit arwah yang anda kena tahu. Namun sebelum anda ketahui apakah 5 perkara tersebut rasanya anda perlu tahu norma masyarakat di Malaysia ini. Menerusi pemerhatian TF, rata-rata masyarakat Malaysia bukanlah dalam kalangan yang berkemampuan. Nak-nak lagi zaman sekarang, RM50 pun boleh habis buat beli pampers anak je. Fulus keluar macam air. Semua benda perlukan fulus. Kecuali cinta… Ahhh itu lagilah poyo! Cinta lagi lah banyak pakai fulus. Dapat pulak aweks atau pakweks materialistik sekejap je kempis walet. Yess..memang semua benda perlukan fulus. M.A.T.I pun perlukan fulus.

Selepas kematian seseorang pertama sekali for sure kita akan panggil tukang urus dan mandi jenazah. Betul tak? Lepas tu bila ramai yang datang melawat, wakil keluarga pula akan bertanya samada arwah ada berhutang dengan sesiapa atau tak sehinggalah majlis pengkebumian dilaksanakan. Dan mereka yang datang melawat tu pulak biasanya akan sedekah duit pada waris. Lepas dah setel pengkebumian jenazah semua tu, sebelah malamnya pula akan diadakan kenduri tahlil arwah. Persoalannya di sini adalah adakah semua yang melibatkan duit dari pengurusan jenazah, pengkebumian hinggalah ke tahlil boleh menggunakan duit peninggalan arwah???

Sekarang kos pengkebumian tak lari RM2000-RM3000. TF nak anda semua cek dalam akaun ada tak amaun RM2000- RM3000??? Kalau ada alhamdulillah. Kalau tak ada??Lepas tu pulak ditakdirkan mak atau ayah anda meninggal semalam, macamana nak bayar upah Tok Adi Si Penggali Kubur? Macamana nak bayar katering untuk kenduri tahlil arwah malam tu??

Ini Perkara Yang Boleh & Tak Boleh Guna Duit Arwah

# Perkara 1 – Pengurusan Jenazah

Sekarang kos nak urus jenazah bukan lagi bayar ikut ikhlas hati. Kalau ikut ikhlas hati, memang ada yang tahap kedekut RM10 je dia bagi. Eh! Agak-agaklah. Korang tak kesian ke pada tukang mandi jenazah ni. Nak menghadap jenazah, mandi jenazah, silap-silap jenazah bangun (haaa…tu dah masuk cerita lain pulak tu).

Demi mengelakkan servis mereka diperkotak-katikkan oleh golongan kedekut, tukang urus jenazah siap dah tetapkan standard cost mereka. Fulus puluh-puluh ni mereka tak pandang dah. Yang mereka pandang fulus ribu-ribu. Lepas tu jangan pulak kata mereka demand. Mereka tak demand tapi mereka kena demand. TF sendiri waktu sodok tanah untuk tanam arwah mak sedara mencungap weiii!!! Disebabkan skop kerja tukang urus jenazah ni agak rumit maka pakej mandi, kafan dan tanam jenazah memang cecah ribu.

Di Kuala Lumpur standard cost untuk pengurusan jenazah boleh mencecah RM2000 – RM4000. Boleh ke anda semua sediakan on da spot? Nak-nak pulak hujung bulan fulus dah nyawa-nyawa ikan. Tengok pulak dalam akaun arwah banyak fulus. Cukup ni nak tanggung segala kos. Pakai jelah. Eh,Eh…!! Sesenang je nak pakai. Why?Why? Tak boleh ke??

Boleh… Tapi hanya untuk perkara-perkara yang wajib sahaja. Apa perkara wajib? Contohnya seperti kain kafan, wajib. Mandi jenazah wajib. Semua perkara yang Allah S.W.T wajibkan boleh kita guna duit arwah.

Kalau time mandi jenazah ada tukang mandi jenazah tu mintak cincin arwah ke apa ke (sesetengah tempat masih ada amalkan) mintak maaf ya, itu harta pusaka, tak boleh bagi! Bila melibatkan harta pusaka ni ia dah termasuk dalam urusan faraidh. So hati-hati nak mengagih-agihkan barang peninggalan arwah ni. Belajar mandi, urus jenazah semua tu elok dah tapi tentang harta pusaka tak belajar betul-betul, lepas tu pulak mintak bukan-bukan. Yang ni tak berapa nak elok sangat. Okay…faham??

5 perkara tentang duit arwah

Lepas tu apa pulak yang tak boleh??? Yang tak boleh adalah perkara-perkara yang tak wajib contohnya batu nisan. Allah S.W.T tak pernah mewajibkan letak batu nisan atas kubur. Batu Nisan hanyalah adat dan budaya kita. Haa yang part ni tak boleh guna duit arwah walaupun arwah pesan sesiap “Yang..nanti I meninggal you pakailah duit I dalam laci tu tempah batu nisan size roman pillar. Material dia marmar. Ok yang??” Tak Boleh! Duit arwah tak boleh digunakan untuk buat batu nisan sebab ia bukan benda wajib! Kalau nak tunaikan juga hasrat arwah, senang cerita collect lar duit adik beradik. Setel!

#Perkara 2 – Kenduri Tahlil Arwah

The Fulus tak nak berbahas tentang boleh atau tak buat kenduri tahlil arwah ni, cumanya kita nak kongsi tentang boleh atau tak guna duit arwah untuk kenduri tahlil arwah.

Yelah, kadang-kadang ada yang over sangat buat kenduri tahlil arwah. Siap tempah kad! Wangi pulak tu. Wow! Selamat tak diletaknya bedak je dekat kad tu. Kalau tak berdebu semeja bila bukak. Lepas tu makanan kenduri tahlil pulak satay kuah dal, udang galah masak lemak cili api, dessert panna cota with blueberries cheese serve with vanilla ice-cream on top of it. Perghhh!!! Dah macam masuk pertandingan MasterChef! Yang lagi over siap berlumba-lumba pulak tu kenduri tahlil siapa makanan dia lagi best! Jemah ke Jenab?? Astaga…

Nak sedia makanan kosnya bukan murah. Yang datang kenduri tahlil arwah pulak beratus-ratus orang. Sekali tengok dah macam kenduri kahwin! Kalau satu kepala dah RM10, sekali datang 100 orang tak ke RM1000 nak kena standby untuk majlis tahlil 1 malam saja? Mane nak cekau fulus ni? Bukak walet empty. Tengok akaun empty. Koman-koman kenduri tahlil nak kene buat 3 hari ni. Ermmm.. Pakai duit arwah jelah. Uihhhh..Nauzubillah minzalik. Mintak maaf. T.AK. B.O.L.E.H pakai duit arwah untuk kenduri tahlil arwah!

5 perkara tentang duit arwah

Semasa zaman Rasulullah dulu, beliau pernah meminta para sahabat menyediakan makanan untuk ahli keluarga Jaafar Bin Abi Talib yang syahid di medan Mu’tah. Ini kerana Rasulullah tahu bahawa ahli keluarga Jaafar mesti sedih sebab hilang ketua keluarga dan sedang sibuk urus tuntutan si mati (pusaka). Justeru Rasulullah serta para sahabat berbuat demikian untuk mengurangkan kesedihan yang ditanggung, serta tidak mahu menyusahkan keluarga Jaafar.

.

Dahulu kala, zaman Nabi Muhammad dan sahabat, orang yang hidup akan memberi makan kepada ahli keluarga si mati. Tapi bila melihat situasi sekarang dah terbalik pulak. Keluarga arwah atau si mati pulak yang kena beri makan kepada orang yang hidup.

Sumber : Pembahagian Harta Pusaka Dan Kepentingan Wasiat oleh Ustaz Ghazali Ibrahim (mukasurat: 161-163)

So disebabkan kenduri tahlil bukan benda wajib maka nak buat kenduri tahlil tak boleh guna duit arwah. Tidak ada dalam islam yang mewajibkan umatnya membuat kenduri tahlil arwah. So antara alternatif lain yang ada kalau nak sangat buat kenduri tahlil arwah adalah guna fulus sendiri atau fulus yang orang ramai sedekah sewaktu majlis pengkebumian tadi. Ini kerana fulus tu dikira ‘Duit Bukan Pusaka’.

#Perkara 3 – Hutang

Semasa zaman Nabi, hutang adalah perkara pertama yang Nabi Muhammad akan tanya. Mungkin ramai yang pernah dengar kisah ini.

Nabi Muhammmad tak mengimamkan solat jenazah si mati apabila mendapati beliau masih ada hutang yang belum dijelaskan iaitu sebanyak 3 dinar. Dan disebabkan seorang khalifah memberi jaminan akan membayar hutang si mati tadi maka barulah Rasulullah bersetuju untuk menyempurnakan solat jenazah si mati tadi.

Natijahnya zaman sekarang hampir semua orang berhutang. Hatta yang mati pun masih ada yang meninggalkan hutang. So nak buat macam mana ni?? Simple je. Setelkan dulu pengkebumian semua-semua tu, dan waris-waris bolehlah tampil bantu selesaikan hutang-hutang arwah tadi. Karang tak pasal-pasal mereput jenazah sementara nak tunggu hutangnya setel.

So TF nak highlight dekat sini, let say arwah ada berhutang dengan sesiapa maka waris B.O.L.E.H bayar hutang-hutang tersebut menggunakan duit arwah.

#Perkara 4 – Wasiat

Seperti yang pernah di share dalam The Fulus sebelum ini, waris fardhu jangan gatal-gatal nak tuntut wasiat ya. TAK SAH! Kalau arwah ada buat wasiat pada anak saudara ke, kawan-kawan dia ke, paling banyak pun 1/3 dari harta arwah, maka anak-anak arwah atau waris arwah kena ambil harta arwah dan kemudian berikan kepada penama yang arwah wasiatkan tadi.

Wasiat dengan 1/3 daripada baki harta. Menurut ijmak ulamak, wasiat ini dikemudiankan daripada hutang tetapi diutamakan berbanding hak pewaris.

مِنۡۢ بَعۡدِ وَصِيَّةٍ يُّوۡصِىۡ بِهَاۤ اَوۡ دَيۡنٍ

(Pembahagian itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat yang diwasiatkan oleh si mati, dan sesudah dibayar hutangnya. (An-Nisa’: 11)

Dalam ayat ni disebut wasiat terlebih dahulu, maksudnya selesaikan wasiat dulu barulah pembahagian faraidh. Walaubagaimanapun wasiat ni mestilah dilaksanakan selepas hutang arwah diselesaikan.

Ia sebagai satu tanda keprihatinan dan galakan agar pewaris menunaikannya kerana wasiat sering dipandang remeh oleh para pewaris kerana menanggap ia hanyalah sumbangan si mati. Lepas tu ada pulak yang berpendapat wasiat ini merampas hak mereka sebagai pewaris.

#Perkara 5 – Faraidh

Lepas dah tolak-tolak semua harta-harta arwah utk kos mandi jenazah, pengkafanan, pengkebumian, tolak harta utk wasiat, tolak hutang semua-semua tu so harta ni barulah kita faraidhkan. Itu pun kalau ada lagi balance utk difaraidhkan. Kalau tak ada lepas tu yang lagi sedihnya negatif pulak, so anda bolehlah faraidhkan nombor-nombor negatif tu which is hutang.

Kesimpulan

Berikut merupakan turutan yang perlu diikut dalam menguruskan harta arwah:

  1. Pengurusan Jenazah (hanya yang wajib boleh guna harta arwah, batu nisan tak wajib so tak boleh)
  2. Penyelesaian Hutang
  3. Kos Kenduri Tahlil Arwah (tak boleh guna fulus arwah)
  4. Wasiat (berikan dahulu wasiat untuk bukan waris)
  5. Faraidh

Kalau di masjid kampung-kampung atau tempat anda tinggal ada menyediakan perkhidmatan Khairat Kematian, eloklah anda turut serta. Sebab ia boleh mengelakkan kita menyalahgunakan harta. Semoga ilmu yang dikongsi memberi manfaat kepada pembaca. InsyaAllah. Wallahualam.

Sumber:

Kitab Fikah Mazhab Syafie Menghuraikan Bab Wakaf, Wasiat dan Faraidh oleh Dr. Mustofa Al-Khin, Dr. Mustofa Al-Bugho & Ali Asy-Syarbaji (mukasurat: 1001-1003)

Klik di sini untuk dapatkan info jelas tentang pengurusan harta pusaka oleh Dai’ Ilmu Faraidh, Ustaz Mohd Khusairi.

Categories
Harta Pusaka

Dianggap Payah & Kolot, Ini Kehebatan Takaful Yang Anda Patut Tahu

Tinjauan TheFulus secara rawak mendapati masih ramai lagi yang tak faham beza antara Insurans & Takaful. Bila ditanya ” Dah buat perlindungan Takaful?” Rata-rata ramai yang menjawab:

Bila ditanya kenapa memilih insurans walaupun Syarikat Y ada menawarkan Takaful juga?

Eh jap, bukan sama je ke? Lagipun ejen saya ada cakap lebih baik ambil insurans conventional sebabnya murah. Pastu kalau ambil takaful payah nak claim

Walaupun dah lebih sedekad takaful diwujudkan, tapi masih ramai yang beranggapan takaful adalah kaedah insurans conventional yang sama cuma perkataan sahaja berubah dengan tujuan untuk menarik minat orang Islam. Apa yang mereka faham, Insurans & Takaful kedua-duanya bagi pampasan sekiranya berlaku musibah.

Takaful Menggunakan Konsep Tabarru’ Dan Tidak Sama Dengan Insurans Conventional Yang Menggunakan Konsep Jual Beli

Bila sebut saja Tabarru’, ramai yang berbelit lidah nak menyebutnya, apatah lagi nak memahaminya. Jadi TheFulus cuba untuk menggunakan bahasa mudah supaya semua orang boleh memahami The Power of takaful.

Bila korang apply insurans, samada korang sedar atau tak sebenarnya urusan korang dengan syarikat insurans tu adalah urusan jual beli. Persoalannya kat sini, apa yang syarikat tu jual dan apa yang korang beli? Adakah korang beli ‘nyawa’? Atau beli kesihatan tubuh badan? Pastu nak tanya balik ni, boleh ke korang beli nyawa? Mestilah tak kan! Sebab semua tu kita tak pasti. Pernah korang tengok memana kedai atau hospital yang pasang signboard iklan NYAWA UNTUK DIJUAL?? So, nak kabo kat sini bila adanya ketidak pastian maka ia ditakrifkan sebagai Gharar. Dan dekat situlah insurans diklasifikasikan sebagai haram disisi Islam.

Jadi Apa Bezanya Insurans Dengan Takaful?

Perbezaan besar antara takaful dan insurans adalah, U.R.U.S.A.N

Insurans diklasifikasikan sebagai pemindahan risiko daripada seorang individu seperti korang, atau sebuah organisasi seperti syarikat korang kepada syarikat insurans. So korang dikenali sebagai pemegang polisi. Jadinya syarikat insurans akan terima bayaran daripada korang dalam bentuk premium. Let say korang alami kerugian atau kerosakan, so nanti syarikat insurans akan bayar pampasan dekat korang.

So kita masuk pulak bab takaful. Takaful ni yang bestnya pelan perlindungan dia mengikut prinsip Syariah. Dengan mencarum sejumlah wang ke dalam dana takaful dalam bentuk caruman penyertaan (tabarru’) automatik korang memeterai kontrak (aqad) yang membolehkan korang jadi peserta dengan bersetuju untuk saling membantu antara satu sama lain, sekiranya salah seorang peserta lain mengalami kerugian yang ditetapkan. Okay! Faham kan konsep takaful ni?

Sebagai contohlah nak kasi senang faham. If one day ditakdirkan kita menghidap stroke, dah tentu kita tak boleh nak bekerja dah & bila tak kerja mana nak datangnya income kita? Peserta-peserta lain menderma duit mereka, mereka kumpulkan dalam tabung tabarru’. Kemudian hasil kutipan ni diberikan kepada kita sebab kita sedang ditimpa masalah stroke. So, dalam erti kata lain duit sumbangan takaful yang korang bayar bulan-bulan tu merupakan DERMA bagi membantu peserta lain yang dalam kesusahan. Bukankah derma itu suatu yang dituntut di dalam Islam?

Duit takaful yang tiap bulan ejen ingatkan suruh bayar tu atau automatik deduct dari akaun bank korang, duit tu lah yang kita panggil ‘derma’.

Ingat, takaful bukan macam derma, ia memang satu D.E.R.M.A. Best tak tanpa korang sedar, duit contribution yang korang bayar every month tu actually korang derma kepada orang yang memerlukan?

Jadi Apa Pula Fungsi Syarikat?

Syarikat takaful bertindak sebagai pengendali & pengurus kepada persetujuan antara peserta-peserta ini. Dalam konsep takaful, syarikat bukanlah pemilik kepada tabung tabarru’. Duit di dalam tabung tabarru’ tetap menjadi milik peserta-peserta. Maknanya, bila berlaku apa-apa kepada syarikat pengendali, korang jangan risau duit korang tetap selamat.

Dah tu macamana pulak syarikat nak buat untung kalau duit tabung ni milik peserta? Sabo.. cerita dia macam ni. Sedikit duit sumbangan takaful yang korang bayar every month tu akan diberikan kepada syarikat sebagai caj pengurusan. Haa..yang ni kita panggil wakalah.

Ramai Yang Cakap Susah Nak Claim Takaful?

Actually melalui takafullah proses lebih telus & selamat. Angka yang kami perolehi, more than 90% claim diluluskan setiap tahun. Meh nak cerita lagi. Haaa…duit-duit yang terkandung dalam tabung tabarru’ ada duit korang dan juga duit peserta-peserta lain. So korang happy ke kalau ada peserta lain sesuka hati guna duit yang korang sumbangkan every month tu walaupun sebenarnya dorang tak sakit? Mesti mencirap je rasa kan? Apa point penting nak kasi tau kat sini adalah takaful merupakan pilihan yang paling tepat. Tak payah pening-pening, nak merisau bagai semua tu. Sebab duit korang dijaga dengan selamat oleh syarikat pengendali. Mereka akan pastikan duit korang tak disalah guna dan dalam masa sama dapat digunakan untuk tujuan mereka yang memerlukan.

Apa Lagi Kelebihan takaful?

Kalau korang nak tahu kan, sistem takaful kat Malaysia ni ada dua jenis pembahagian pampasan yang sangat mudah dan hebat iaitu Hibah & Wasi’. Kita ketepikan dulu maksud terma-terma yang payah ini, kita cuba guna bahasa yang paling mudah sekali.

Mesti korang dah jemu tengokkan bila setiap kali nak bahagi harta pusaka je mesti ada yang gaduh antara waris-waris, sebab masing-masing sibuk nak tuntut hak masing-masing. Macam mana pulak kalau tetiba datang orang yang tak berkaitan sibuk-sibuk nak tuntut pampasan takaful dari keluarga korang??

Bertenang…pergi minum kopi dulu. Cerita dia macam ni ye. Dengan takaful korang tak perlu risau sebab InsyaAllah semua tu tak kan terjadi. How? How? Sebab dalam konsep takaful, peserta berhak menamakan sesiapa sahaja untuk menerima pampasan takaful dan mereka akan menerimanya secara mutlak. Maknanya tiada sesiapa yang boleh cabar & pertikai keputusan ni sebab ianya jelas dibawah Akta IFSA 2013.

So secara ringkasnya, Takaful memang langsung tak sama dengan Insurans Konvensional, malah takaful ni lebih jelas, lebih telus dan lebih ohsem! Dengan takaful korang boleh merancang dan dilindungi tanpa sebarang masalah.

So apa tunggu lagi? Contact ejen-ejen berdaftar sekarang untuk dapatkan perlindungan takaful. Pilihan ditangan anda.